Dl.Vasile Mitrea mi-a atras atentia asupra proiectului de ordin cu privire la organizarea viitoare a pescuitului recreativ.
http://www.anpa.ro/wp-content/uploads/f ... 202017.pdfImpreuna cu un specialist in piscicultura, am analizat proiectul de act normativ, anexele si documentele corelate.
Deja am constatat patru probleme mari:
1. Se acorda dreptul de a organiza pescuit recreativ numai asociatiilor de pescari care trebuie sa preia, prin concurs, un sector dintr-o apa publica; insa pe acel sector este foarte posibil ca deja sa se fi acordat una sau mai multe licente de pescuit comercial; propunerea ar fi ca in sectoarele castigate de asociatiile de pescari sportivi sa nu mai fie permisa acordarea de licente de pescuit comercial; altfel se va intampla ce se intampla acum in DD si pe Dunare;
2. Dosarul de solicitare a dreptului de organizare a pescuitului recreativ pe un sector de apa publica cuprinde obligatoriu un plan de management (corect), dar acesta trebuie executat de o institutie specializata in pescuit si acvacultura (de ce??, orice banca sau consultant financiar poate face un plan de management);
3. Pentru dreptul de a organiza pescuitul recreativ in sectorul castigat, ANPA ar percepe o taxa de 25% din valoarea tuturor cotizatiilor anuale ale asociatiei respective - aceasta este calea directa spre evaziune fiscala si pentru majorarea cotizatiilor anuale mult peste nivelul actual. Propunerea ar fi ca ANPA sa penalizeze asociatia daca nu isi indeplineste obligatiile asumate (paza, antibraconaj, curatarea malurilor etc.) si sa nu perceapa nici o alta taxa suplimentara.
4. In Ordin se prevede obligatoriu adoptarea unei persoane fizice sau juridice specializata in protectie si paza. Aceasta este o alta prevedere discriminatorie. In general, asociatiile organizeaza echipe de paza si control cu ajutorul contractual/benevolent al jandarmeriei sau politiei locale, dupa caz.
Ni se pare foarte important sa se deschida o dezbatere pe tema data.
Se trece de la devalmasie la gestiunea asociativa a apelor publice. Cred ca este un progres daca aceasta trecere se face intr-un mod nediscriminatoriu si fara portite pentru evaziune fiscala, braconaj sau coruptie.